dimarts, 11 de febrer del 2014

Una onada irrepetible?



Hem vist a l'escola "L'onada" dirigida per  Dennis Gansel  el 2008. El professor Rainer Wenger va voler demostrar als seus alumnes, i potser a si mateix, que cal estar alerta davant el feixisme (o qualsevol totalitarisme), si bé l'experiència no va acabar anant com ell segur que desitjava...
Estem parlant de la política. Costa a una classe de 4t de l'ESO, amb uns i unes alumnes que tenen inquietuds i sens dubte opinió, parlar-vos-en.
Sort que vam parlar abans de valors.
Sort que també sabeu les condicions que ha de tenir la política per ser política de veritat.
Sort que també coneixeu els principals defectes de la política.
Sort que també sabeu que política en fem tots, però no tots ens hi dediquem en exclussiva.
Sort que també, espero, li doneu una oportunitat a la política per a defensar-la i honorar-la amb els valors que ara mateix defenseu i en són unes bones qualitats per a ella també.
Sort que la política no és sort, sinó sobretot ganes de defensar les idees pròpies, escoltar les que són diferents, i saber dur a terme les que, pròpies o no, afavoreixen la societat on vivim (encara que per a això, també cal una mnica de sort).
Sort que hi ha polítics honrats, i mala sort que n'hi ha massa que han oblidat perquè van començar...

I l'onada? Creien que hi algunes coses que heu vist en la película, en els personatges, que també són presents a la nostra societat, que potser cal vigilar més del que pensem, que potser a vegades, sense cap símbol concret, tenim actituds que rebutgem quan les veiem a la pantalla...
Reflexionem-hi.
1. Què és el que més et crida l'atenció d'aquesta pel·licula i digues, sigui el que sigui, si cal evitar-ho i com fer-ho.
2. On creus que el professor Rainer Wenger s'equivoca. On havia d'haver parat? I per què creus que no ho fa?
3. En el fons, creus que acaba demostrant alguna cosa aquest professor?
4. Llegiu el següent breu treball sobre l'onada i destaqueu, de forma raonada, alguna cosa que us cridi la atenció.
5. Podria tornar a passar (interpreta el que vulguis: l'experiment o el feixisme? Per què?

28 comentaris:

  1. 1.Que el Tim es suicidi.Evidentment que cal evitar-ho,cal evitar que ningú es suicidi,jo crec que el Rainer hauria d'haver aturat abans la situació.
    2.Crec que la situació se li escapa de les mans,quan el grup comença a posar enganxines per tota la ciutat,i el Tim la posa a dalt de l'edeifici(hem refereixo al simbol de la ola).
    3.Jo crec que si,els mostra als seus alumnes el que lis volia mostrar encara que amb ell el tema no li agradi(això li suposa un esforç)i que desgraciadament acabi com va acabar.
    4.El professor decideix començar un experiment amb els seus alumnes per
    demostrar el fàcil que és manipular a les masses. A través del seu lema: "força mitjançant
    la disciplina, força mitjançant la comunitat, força a través de l'acció, força a
    través de l'orgull ", posant l'accent en això, de tal manera que cada dia els alumnes
    seguissin una nova regla.

    Karo és una estudiant que compleix diferents rols: és aprenent (alumna), es converteix
    en líder del moviment oponent a "La Ola", també és filla, germana, núvia, actriu,
    amiga i companya dels seus iguals, amb els que comparteix la classe.
    Karol travessar diferents estadis en contra de "L'Ona".

    Tim: els seus rols són el d'alumne, company, membre de "L'Ona" i suïcida.

    Mentre creix, el professor deixa de ser líder i es converteix en
    cap.


    L'únic grup primari que es mostra en el film és el de la família.
    5.Penso que podríen tornar a pssar perfectament totes dues coses.En quant a l'experiment,no crec que fos fins a tal extrem(ningú s'arriscaria a que tornés a passar una cosa similar)però es podrien fer experiments en quan això per demostrar que podría tornar a passar,si més no no necessariament en quan a aquest tema,l'altreb dia el professor de educació eticocívica ens va fer un bon exemple:-).En quan al feixisme també penso que podría tornar a passar,en Rainer ho demostra perfectament a l'experiment(al final quan ho explica és veu més clarament)i a banda de'aquesta demostració també crec personalment que podria tornar a passar,jo penso que podria passar qualsevol ideologia democràtica,ja que si hi són es perquè poden passar.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Efectivament, evitar el suïcidi era tota una prioritat malgrat ser un fet imprevist fins a la darrera escena. Ara bé, calia pensar bé que les persones som tan diferents com imprevisibles...
      Bones reflexions i bona aplicació del que hem fet a classe sobre el rol i els elements sociabilitzadors. Ben aplicat, Eric.

      Elimina
  2. 1-. Com el grup es fa cada vegada més gran i rebutjen a gent que no pertanyi al grup o banda. Caldria parar l'ultim que he dit.
    2.- Quanels alumnes comencen a exagerarlo tot, pintant sobre daltres grups o per la ciutat. Jo crec que ell contínua malgrat tot perquè vol ensenyar als alumnes com les coses
    poden repetirse si no es vigilen bé.
    3.- Clar, demostra com les coses poden acabar de tragicament(sense voler) i els alumnes han après la lecció i tindran en compte moltes coses a partir d'ara.
    4.- Creen que ya no hay peligro de que el nacionalsocialismo vuelva a hacerse con el poder,
    "La Ola" comenzaba a hacerse notar mediante actos de vandalismo, todo a espaldas del profesor Wenger, que acaba perdiendo el control de la situación.
    Plantea un poder autocrático como inicio del movimiento, mostrándoles a los alumnos que es posible que vuelva a existir dictadura en el país.
    5.-Esta clar que podria passar i de fet passa en un grau molt inferior pero sense donarnos conta califiquem als"negres" o als marroquins com a inferiors TOTHOM.
    i pertant es te que anar amb compte perque aquestes coses poden passar i per això el poble te que pensar.
    Sergio Membrive 4tC

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bona reflexió Sergio, especialment en el punt 5: estiguem alerta!

      Elimina
  3. 1.- El que mes em crida la atenció a la pelicula es que la gen sigui tan facil de convencer a la gent, encara que sigui de mica en mica, cuan es te poder. La gent hauria de donar-se conta de que no es bo (se critic).

    2.- S'aquivoca en que no s'informaba del tot del que feian la gent. Tal com ho controlaba, no ho podia parar, si pogues, hauria de haver parat cuan feian bandalisme.

    3.- Sí, que una persona que tingui poder, pot controlar molt facilment amb bons arguments y dient a la gent lo que vol escoltar.

    4.- Durante un proyecto semanal, el profesor Rainer Wenger enseña a los estudiantes de
    su clase el tema de la autocracia como forma de gobierno. [...] El profesor decide empezar un experimento con sus alumnos para
    demostrar lo fácil que es manipular a las masas. A través de su lema: "fuerza mediante
    la disciplina, fuerza mediante la comunidad, fuerza a través de la acción, fuerza a
    través del orgullo", haciendo hincapié en ello, de tal forma que cada día los alumnos
    siguieran una nueva regla.Por ejemplo, el profesor logró que todos ellos entrasen a su
    aula y, en menos de 30 segundos, se hubieran sentado todos ellos con actitud atenta y
    con la espalda bien recta, resueltos a iniciar la clase.

    -Que en una setmana es pugui inflingir tant en les persones

    5.- Sí, perque la gent cuan algu esta al poder el veu com a un exemple a seguier i no son critics amb lo que diuen.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs crec que tens raó quan penses que no ser crític amb el que es fa o es diu pot comportar problemes. Problemes com manipular o ser manipulat.
      Convèncer la gent no és fàcil, però cal ser alerta davant les possibles manipulacions que podem viure: contrastar les opinions, les informacions, pot ser una bona solució, una bona via (i segur que no l'única...).

      Elimina
  4. 1.-El que més m'ha cridat l'atenció d'aquesta pel·lícula ha sigut el fet en el que el professor aconsegueix el seu objectiu de demostrar als seus alumnes que molts cops en la societat en la qual vivim ens podem trobar amb una sèrie de persones que intenten ''manipular-nos'' d'alguna forma per a que nosaltres,acabem pensant i tenint la mateixa filosofía i pensament que ells,ja sigui bó o dolent.
    Personalment crec que depenent la situació caldria evitar-ho.Per exemple si és un cas en el que a una persona l'intenten fer creure alguna cosa que no acaba de ser del tot bona o beneficiosa per a ell,caldria una reflexió personal d'aquella persona per a que pugui pensar si veritablement hi creu o són les influències que rep les que li fan creure.

    2.-Crec que la part on el professor Rainer Wenger s'equivoca és quan lluita i fingeix massa bé que veritablement ell sent aquell pensament en el qual intenta transmetre als alumnes.Hauria d'haver parat segurament en aquell moment en el que ell va observar que el seu pensament s'estava estenent massa entre els seus alumnes.Ell no ho para perquè vol veure fins a quin punt totalment bestial pot arribar aquest pensament de ''La Ola'',sense haver imaginat mai,les conseqüències que li podria portar.

    3.-I tant.Com he dit a dalt de tot,ell acaba demostrant perfectament als seus alumnes que la majoria de persones que viuen al planeta Terra si fos la situació,podrien acabar manipulades totalment per unes altres,que ho farien per a obtenir una sèrie de beneficis que a ells els convinguessin.La majoria de casos com aquest,solen ser sobre temes i influències relacionades amb la política.

    4.-Em crida l'atenció el paràgraf en el que hi posa que ''La Ola se consideraría como una muchedumbre''.Amb aquesta frase vol dir que existeix veritablement un únic pensament i creença entre la gent sobre ''La Ola'' però que tot el que es fa,o es deixa de fer es decisió del líder del grup,que es qui decideix sobre tots els altres que estan als seus peus.És a dir,sempre es fa el que el líder de masses vol que es faci.

    5.-Perfectament podria tornar a passar ja que si un grup de persones es plantejessin crear un nou pensament sobre alguna cosa i fer creure a la gent sobre allò,moltes persones hi acabarien compartint aquell pensament.Amb això vull dir que de la mateixa forma que podria tornar a succeïr tot el que es veu a la pel·lícula que viuen els estudiants a causa de l'experiment del professor,també podria passar en temes relacionats amb el feixisme entre qualsevol tipus de persones.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Les teves reflexions al voltant dels perills d'aquest tipus d'experiments o experiècies estan ben raonats. Com dius podria tornar a passar i, com hem vist a classe, no costaria gaire. Bona feina també, Meritxell.

      Elimina
  5. 1.- Per a mi el més important de la pel•lícula és quan al final es suïcida el Tim a l’estar dolgut i impotent perquè la gent vol acabar amb l'onada. Cal evitar-ho perquè no cal arribar a aquests extrems, la gent no ha de ser tan vulnerable, cal tenir més principis i creure més en si mateix i en les seves possibilitats.

    2.- El professor Rainer Wenger s'equivoca en portar l'onada massa lluny, posant al límit als seus alumnes. Havia d'haver parat quan els alumnes van començar a comportar-se d'una manera estranya que ja estava fora dels límits normals i havia d'haver temptejat més els pros i els contres de l'experiment. El professor no ho para perquè volia veure fins on podien arribar els seus alumnes i si aquests s'adonaven del que estaven fent i posaven fi a l’onada, el que passa és que finalment tot va tan al límit que se li escapa de les mans.

    3.- El professor demostra lo fàcil que és manipular a la gent, lo vulnerable que és aquesta i que si a sobre hi ha persones que són més insegures o tenen baixa autoestima encara és més fàcil de manipular-les.

    4.- A mi el que em crida l'atenció és com es pot manipular tant a unes persones en tan poc temps i com aquestes persones puguin canviar tan radicalment d'idees i se'ls condicioni fins i tot a fer actes vandàlics, a ser prepotents i el que és pitjor fins arribar a la mort . També com el professor pot ser tan irresponsable quan comença a veure que els alumnes se'ls va "l’olla" i ja no veuen la diferència entre el bé i el mal i no posa remei a aquest camí sense retorn que està clar que havia d’acabar mal d'alguna manera.
    La gent canvia i es va adaptant a les circumstàncies:
    Rainer Wenger: és professor, escolta als seus alumnes, progressista d'esquerres i amic dels seus amics i després se sent culpable, irresponsable i penedit.
    Tim: és insegur, vulnerable, manipulable i té baixa autoestima i després se sent sol, desgraciat, buit, desenganyat, dolgut, impotent fins a arribar a la mort.
    Karo: és estricta, seriosa i manipuladora i després és enemiga de la massa.
    Marco: és fidel als seus amics i després opositor.

    5.- En l'experiment de principi tenen l'experiència, o millor dit, la mala experiència del que va passar anteriorment i segur que prendrien precaucions o mitjans per no arribar a aquests extrems, però com diuen que l'ésser humà ensopega sempre diverses vegades amb la mateixa pedra segur que si fan de nou l’experiment acabaria per fracassar d'alguna manera, mai es pot controlar tot. I en el tema del feixisme és antidemocràtic i sempre hi ha discrepàncies i segur que tornaria a passar de nou a la llarga, les coses són difícils de canviar. Pensem en els nostres valors i reflexionem més les coses.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Efectivament, dit en altres paraules, la pel·lícula mostra que cal posar clars els límits i preveure les conseqüències de sobrepassar-los.
      Veure i observar en què ens podem convertir les persones també és una reflexió que caldrà ampliar a classe.
      Ben fet, Albert.

      Elimina
  6. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Afegiria al teu antídot de la politica contra la dictardura un altre: l'educació. Clar potser el que cal és tenir politics i polítiques ben educats a servir els seus conciutadants. De fet ja n'hi ha, encara que no són tan visibles...
      El diàleg i la negociació són bones eines polítiques sens dubte. Bé, Ilias.

      Elimina
  7. 1) el que més em crida l'atenció de la película, és a part de l'afecte que causa en tots els adolescents, com es deixen emportar per el profesor i lo manipulables que són sense ni tan sols adonar-se'n, i com una noia de la mateixa edad que tots té la suficient personalitat com per abstenir-se del moviment.
    2) el profesor rainer s'equivoca al no saber posar mesura, tenint em compte de que es tracten de joves i són inmadurs. per exemple en l'inici de les pintades, les samarrretes o potser cuan no deixen entrar a l'institud a ningu que no sigui de l'onada.
    3) jo crec que ha demostrat que tots en general som molt manipulables, i que la gent al sentir-se més agust en grup es eixa portar, crec que ha demostrat que mai pots dir que no defenitivament, ell recrea una situación que els alumnes li deien que no podía pasar i ni ells mateixos es donen compte de que está passant.
    4) el que poder em crida la atenció és el que han montat els alumnes quan el profesor fa el grup, per dir-ho d'alguna manera ho han portat a un extrem molt bèstia. cuan per exemple un alumne treu una pistola per el carrer, o les pintades etc,
    5)sí que pot tornar a pasar si ens deixem manipular, i no saben donar-nos compte de on és el límit de les coses, perquè al principi va començar sent una cosa positiva. jo crec que si seria posible.

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'agrada que destaquis el paper de qui, tot i anar contracorrent, segueix mantenint els seus principis: bona elecció, Sònia.

      Elimina
  8. 1) El que més em crida l'atenció de la pel.lícula és el la situació que s'arriba a crear,és a dir,que un noi es suicidi ho veig massa excesiu. Tot això es podría evitar,i la manera seria no fent grups com si fossin una secta i menys si són adolescents perquè a aquesta edat es deixen influenciar massa.
    2) Jo crec que s'equivoca a l'hora de voler probar les reaccions del alumnes,i va arribar un moment en que tot se li envà de les mans i no ho pot controlar,quan
    3)Jo crec que el que el profesor Rainer Wenger intentaba demostrar que si que era possible que tornés la dictadura perquè els nois van dir que no era possible,i ell ho volia demostrar.
    4)El que em crida l'atenció és com es pot deixar emportar la gent pel que digui un adult,la manera en que canvien d'opinió,de que actúen segons el que els hi diu el profesor,inclós poden arribar a matar a altres persones si ell s'ho demana com si fos una autèntica dictadura.
    5)Sapiguent tot el que ha passat,pot ser s'ho pensarien dos cops,o prendrien mesures,pero jo crec que sí que tornaria a pasar,perquè si un grup es planteja de fer una cosa com aquesta tornaria a formar-se de nou.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Com dius els adolescents es deixen (us deixeu) influenciar. I també, com tu, sabeu reflexionar com una persona adulta. També hi ha persones adultes que no reflexionen prou i que en canvi es deixen influenciar. Cal tenir-ho en compte, oi Aitana? Bones reflexions.

      Elimina
  9. 1- Digues què és el que més et crida l'atenció d'aquesta pel•lícula i digues, sigui el que sigui, si cal evitar-ho i com fer-ho.
    -El que més m'ha cridat l'atenció en aquesta pel•lícula ha sigut quan el Tim es suïcidava i si que es podia haver evitat sense que tot fos cada vegada a més i sense que el professor hagués organitzat aquest grup i no s'hagués arribat fins aquest extrem, ja que tampoc calia.
    2- On creus que el professor Rainer s'equivoca? On havia d'haver parat? Per què creus que no ho fa?
    -Jo crec que s'equivoca en general, no per crear "La Ona", sinó per no saber prendre les mesures adequades al llarg de tot l'experiment i no tenir constància del actes que fan els seus alumnes.
    Devia haver parat quan la seva dona li diu que està portant massa lluny l'experiment i que hauria de parar-ho. Crec que no ho fa perquè ell també es va "enganxar" a aquest moviment i es va motivar perquè veia que l'experiment funcionava.
    3- Creus que acaba demostrant alguna cosa el professor?
    -Si, crec que acaba demostrant que es pot manipular molt fàcilment a una altra persona fins al punt de que l'altre persona no es doni compte de que està sent manipulada.
    4- Llegiu el seguent text sobre l'onada i destaqueu alguna cosa que us cridi l'atenció
    -"El profesor decide empezar un experimento con sus alumnos para demostrar lo fácil que es manipular a las masas."
    - "a medida que pasaban los días, "La Ola" comenzaba a hacerse notar mediante actos de vandalismo, todo a espaldas del profesor Wenger, que acaba perdiendo el control de la situación."
    - "Por “La Ola” mueren dos alumnos y el profesor termina bajo rejas por su mandato irresponsable."
    5- Creus que podria tornar a passar l'experiment o el feixisme?
    - Crec que si que podria tornar a passar, però en tal cas seria amb més precaució per tal que no es torni a arribar fins a l'extrem que s'ha arribat.

    ResponElimina
  10. 1. El que més m'ha cridat l'atenció de la pel•lícula, ha sigut com la gent, d'un tema que no sap res o no li interesa, en poc temps, deixant-se manipular, por arribar a deixar-se la vida per ell.
    I que persones q no son manipulables, encara que tothom vagi en contra seva, no perd mai la seva manera de pensar ni actuar.
    Això caldria evitar-ho, i per a poder fer- ho la gent hauria de ser més crítica de la situació i no deixar-se emportar tan facilment.

    2.Io creec que el professor Rainer s'equivica des de un principi, hauria d'haver avisat de q tot no era real, i que fora de clase no s'hauria de fer .
    També penso que no ho ha fet per que els alumnes están molt interesats sobre el tema.

    3.jo penso que aquest professor ha demostrat varies coses, la primera la motivació, la segona com la gent es deixa influenciar sense tenir criteri ni personalitat, i per últim, com una cosa que tu has organizat, sense ser conscient, s'et pot escapar de les mama

    4.el que hem sorpren d'aquest breu treball, es com defineix la ola i el que es

    4. Personalment penso que podríen tonrnar a passar tant l'experiment com el feixisme, mentre que la gent sigui manipulable

    ResponElimina
  11. 1.- El que més m'ha cridat l'atenció és que els alumnes, mentre feien l'experiment, no es donaven comta del que estaven arribant a fer.
    No cal evitar aquest comportament de volcar-se en activitats col·lectives, però si quan es tracta d'una cosa tant seria que no s'ha de tractar a la lleugera
    Per poder evitar aquesta situació caldria establir uns límits , que si algú travessa, sancionar-lo.

    2.- Penso que el professor s'equivoca en creure que els alumnes tindrien la suficient maduresa com per saber controlar l'experiment.
    Hauria d'haver parat quan hagués vist les coses excessives que estaven arribant a fer els alumnes.
    No para l'experiment perquè vol demostrar als alumnes que no s'han de distreure del que passa en el seu entorn.

    3.- En el fons ha demostrat que la gent pot arribar a ser molt influenciable i manipulable (sempre amb excepcions, nomès cal veure la Karo),
    també ha demostrat que en qualseol moment, en la societat pot arribar a passar el que es va esdevinir en la dictadura.

    4.- De l'experiment el que m'ha sorprés més és que la majoria d'alumnes han mostrat una alta motivació i interès en el treball.

    5.- Sincerament les dues coses podrien ocòrrer una altra vegada, ja que la societat en alguns aspectes dels qual és ignorant,
    és molt influenciable i manipulable.

    ResponElimina
  12. 1.El que més em crida l’atenció és que la gent pensi que si no forma part de “la ola” no ets ningú ja que els participants del grup exclueixen a les altres persones que no hi participen.
    2. Crec que en Rainer si no hagués posat tantes normes i els hi hagués mentalitzat amb aquesta idea fins el punt dels actes vandàlics (pintar el seu símbol a vidres i parets i enganxar milers d’enganxines per tota la ciutat només per donar-se a conèixer) que, és on jo crec que s’hauria d’haver parat tot. I penso que no ho va parar perquè pensava que ho tenia controlat, que els tenia controlats però, se li’n va anar de les mans fins tal punt que se’n va adonar i ho va parar però ja era massa tard, el mal ja estava fet.
    3. En Rainer el que vol demostrar amb aquest projecte és que es pot retornar a instaurar una dictadura en la qual tots facin cas al dictadura com ha passat amb ell i els alumnes han aprés que no sempre han de fer cas als altres perquè ells tenen també una opinió pròpia que els permet opinar si estan d’acord o no i poder decidir si fer alguna cosa no només per la influencia dels altres sinó per tu mateix.
    4.El que més m’ha cridat l’atenció és que molts alumnes de l’escola inclosos d’altres cursos es deixin influencia tant pe una gran massa com “la ola”, mentre que hi ha d’altres que mantenen la seva personalitat i no es deixen influenciar sobre aquest grup com la Karol.
    5.Jo crec que si podria tornar a passar ja que tot és possible mentre hi hagi alguna o algunes persones que s’encarreguin d’aquest experiment.

    ResponElimina
  13. 1- El que mes em crida l’atenció es la facilitat que tenim per ser manipulats sense saber-ho, i això es necessari evitar-ho perquè si no, podríem arribar a obeir algú amb molt males intencions sense donar-nos compte.
    2- El professor Rainer crec que s’equivoca en el moment en que es fica molt en el paper del seu personatge fins a arribar a un punt en que no distingeix la realitat del teatre. Hauria d’haver parat abans de que tot tallo sortís de les aules, però crec que no ho va fer perquè estava molt entusiasmat i perquè per primera vegada veia als seus alumnes interessats per la classe i amb un objectiu comú.
    3- Si, crec que ens demostra com es pot manipular a algú amb una idea falsa, i així fer-li fer el que tu vulguis.
    4- El que mes em crida l’atenció es que sempre que hi ha una ideologia predominant, hi ha una idea que s’oposa a aquesta, anomenada resistència. Es igual que en el Tercer Reich, on hi havia una resistència contraria a la ideologia nazi.
    5- El feixisme, si, perquè en els moments en els que hi ha desordre social i desesperació, la gent necessita un líder que els dirigeixi per el “bon” camí.

    ResponElimina
  14. 1. El que més em crida l’atenció és la facilitat que té el professor per a manipular als alumnes, així com el ràpid que passa tot. Això s’hauria d’intentar evitar pensant en el que fem abans de fer-ho, ja que així podrem adonar-nos de quan fem realment el que volem fer.
    2. S’equivoca quan veu que tothom està sent realment manipulat i sense que ningú dels alumnes s’adoni, perquè no intenta parar La Ola. Hauria d’haver parat en el moment que veu que La Ola està començant a ser massa gran i que hi ha radicals que no tenen absolutament cap dubte sobre La Ola. No ho para per a ensenyar als seus alumnes que és molt fàcil manipular i que no seria tant estrany tornar a viure una dictadura.
    3. Sí. Ensenya als seus alumnes que tothom o casi tothom pot ser manipulat sense massa dificultat, i que han d’anar amb compte ja que si no poden fer coses que realment no volen fer.
    4. Em crida l’atenció la força que té el conjunt de persones i la manipulació que poden rebre d’algú, fent que aquests facin que altres persones alienes al grup s’uneixin per a rebre la mateixa força de grup.
    5. Podria tornar a passar, ja que és molt fàcil manipular algú, com l’experiment que aquest professor va fer. Sent tant fàcil manipular, no seria molt difícil que tornés a passar.

    ResponElimina
  15. Mónica Rua Collado
    1.la conciança que te ell amb els alumnes pero que a la mateixa vegada es fa respetar quan cal fer-ho,
    2.Quan veu que la gent ya s'esta passant dels limits i s'ho toman amb molta importància, osigui no vuic dir que no la tingui , perè fins on l'hauria de tenir.
    3.Sí , pero bona pels espectador, pero ensenyar-nos que manipulant no es conseguix res, bueno si es conseguix no afavoreix.
    4.enseña a los estudiantes de
    su clase el tema de la autocracia como forma de gobierno.
    5. clar que si perque es com comenzar desde 0 , si ho expandeixes , gent que no sabia de que anava o que era pot caure en la trampa.

    ResponElimina
  16. 1. El que mes m’ha cridat l’ atenció es com poc a poc es put manipular un gran grup de persones per que pensin de una manera determinada i actuïn d’ una manera determinada, a voluntat pròpia. Si canviem a la primera, els altres canvis seran a la nostra vista molt lleugers, i no ens adonarem, però si veiem tots els canvis sense haver canviat, ens adonarem que es tracta d’ un canvi important.

    2. Personalment crec que es va equivocar quan algun dels alumnes deien que era una bajanada això i que no tenia sentit i no va voler parar, o dir que això no estava ben fet.
    Hauria d’ haver parat quan els alumnes diuen que això esta malament, i que no acabarà bé.
    Crec que no para perquè els hi vol demostrar que poc a poc els pot manipular de la manera que ell vulgui, sense que ells se’n adonin.

    3. Òbviament estava demostrant que una dictadura es possible, i que ell es el dictador de la Die Welle (L’ onada) i que els altres son els que estan controlats per ell, sense que se’n adonin.

    4. M’ha cridat moltíssim l’ atenció com es possible que la Die Welle; nomes es un grup de persones que vesteixen igual i se senten iguals; pot arribar a fer que el Tim es mati nomes per la raó que sent que la Die Welle es la seva vida.

    5. Es clar que si, actualment, hi ha 23 dictadures en el mon: Cuba, Bielorússia, Xina, Myanmar, Corea del Nord, Siria, Iemen entre d’ altres. La raó per la qual pot passar es perquè no tots els països tenen una constitució establerta, i també a vegades un cop d’ estat per una guerrilla pot posar al cap de la guerrilla com a dictador en el país, encara que no estic molt be informat sobre aquest tema.

    ResponElimina
  17. 1. Què és el que més et crida l'atenció d'aquesta pel•licula i digues, sigui el que sigui, si cal evitar-ho i com fer-ho. Quan el Tim es fot un tret, ja que ho podía haver evitat perfectament mitjançant la parla.
    2. On creus que el professor Rainer Wenger s'equivoca. On havia d'haver parat? I per què creus que no ho fa? Crec que s’equivoca quan começen a posar el seu simbol per tota la ciutat, i que només hauria de tenir importancia a la seva clase l’onada.
    3. En el fons, creus que acaba demostrant alguna cosa aquest professor? Si; que s’ha equivocat i que li donava massa importancia a l’onada.
    4. Llegiu el següent breu treball sobre l'onada i destaqueu, de forma raonada, alguna cosa que us cridi la atenció. Em sorprén de que digui que moren dos alumnes quan en la pel•lícula només observem a un.
    5. Podria tornar a passar (interpreta el que vulguis: l'experiment o el feixisme)? Per què? Si; per als mateixos motius que va succeir a l’onada pero sense ser una classe

    ResponElimina
  18. 1)El que més m'ha cridat l'atenció han sigut dues coses. La primera, quan en Tim es suicida, penso que en aquell moment no hauria raonat perque es trobava enganyat i decebut però el cas de sicuidarse no milloraria res, sinó al contrari. És més, podria haver-ho deixat pasar i cuan estigués calmat parlar amb el professor. Per altra banda, m'ha deixat sorpresa el fet que en Rainer ha manipulat a qüasi tots i ha fet amb ells el que ha volgut, com si tornessin a una dictadura pero sense ells adonar-se'n.
    2)Penso que s'ha equivocat perqué ha jugat amb persones i les persones tenim sentiments.A cadascú li ha afectat d'una forma diferent però ell no va pensar en aixó, només volia fer veure-l's que en qualsevol moment podia tornar a ser tot com abans, com una dictadura; peró la jugada li va surtir malament i podria haver-la parat quan la gent començava a ficar-se molt i a dedicar molt de temps en la ona, però si ho feia no hauria aconseguit fer veure als seus alumnes la realitat.
    3)I tant que ho demostra, i no només als seus alumnes sinó a la gent que els envolta. Penso que ell ha aconseguit el seu objectiu peró mai podria haver pensat que se li aniria a escapar tant de les mans, fins al punt que en Tim es suicidés i matés a un altre company i que a ell el vulguessin posar a la pressó.
    4)“La Ola” va adquiriendo rasgos de masa" sobre aixó el que opino és que és un fet que succeeix al nostre dia a dia, com més gent siguem, més forts i més poderosos ens creuem, fins al punt de fer que tots pensin com ells. Peró en aquest cas tenen un líder, en Rainer, qué és un clar exemple de com es comportaria una altra persona en el seu cas, la veritat és que fingeix massa bé.
    5)I tant que podria tornar a pasar, un dels motius és perque les persones(els adolescents sobretot) som molt manipulables, i encara que hi hagi gent que no ho vulgui, a la majoria els manipularien amb els seus pensaments i amb les seves normes, i al final els raros acabararien sent els antifeixistes.

    ResponElimina
  19. 1)El que m'ha cridat més l'atenció d'aquesta pel:licula ha sigut la manera de cambiar tan ràpidament de actitud dels alumnes de la ola.Crec que es podia haver evitat arribar tant lluny ,per exemple parant abans la situació ,abans que se l'hi anés de les mans.
    2)Crec que el professor s'equivoca a l'hora del partit de whaterpolo .Crec que havia de haver parat quan els seus alumnes creixen en multitud, i començen a realitzar vandalisme.Crec que no para perquè té molta ambició per veure la reacció dels seus alumnes.
    3)Crec que acaba demostran el seu error , a part de demostrar que pot tornar a succeïr una dictadura
    4)hem crida la atenció , que en el resum al final el professor no ensenya de forma adequada als alumnes les seves idees (segons el text)
    5)Crec que els que veguin aquesta pellicula pensaran que el experiment es molt probable que es torni a fer en un altre país o aquest mateix, pero jo penso que una dictadura seria gairabe imposible que es pogues repetir.

    ResponElimina
  20. 1.Què és el que més et crida l'atenció d'aquesta pel•licula i digues, sigui el que sigui, si cal evitar-ho i com fer-ho.
    Quan el Tim es suicida. Evidentment cal evitar-ho, el profesor per tal d´evitar-ho hauria d´haber tallat abans el rotllo que els hi estaba fent als seus alumnes, ja que els alumnes s´ho prenen molt enserio.
    2. On creus que el professor Rainer Wenger s'equivoca. On havia d'haver parat? I per què creus que no ho fa?
    S´esquivoca al dir que es fesin enganxines, tots amb una camisa blanca… ja que llavors els alumnes es prenen les coses més enserio i poden arribar més lluny d´on el profesor Wenger volia arribar.
    3. En el fons, creus que acaba demostrant alguna cosa aquest professor?
    Si, que en aquets moments també es formen dictadures. Si no vas amb camisa blanca no ets de la ola o altres coses, que encara que no vulguis pertànyer a la ola, pots tenir la teva opinió, i no ser rebutjat/ada pels altres, com succeeix en la pel.licula.
    4. Llegiu el següent breu treball sobre l'onada i destaqueu, de forma raonada, alguna cosa que us cridi la atenció.
    Que el Tim, té com a líder al seu professor.
    5. Podria tornar a passar (interpreta el que vulguis: l'experiment o el feixisme? Per què?
    Jo crec que pot tornar a passar l´experiment, ja que elgun professor vol intentar plantejar el mateix problema però sense arribar tant lluny com a la pel.licula.
    Oriol Dieguez

    ResponElimina